Aktywna tablica

Nasza szkoła w roku szkolnym 2019/2020 przystąpiła do Rządowego Programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno – komunikacyjnych – „Aktywna tablica”.

Zadaniem projektu było zapewnienie szkole niezbędnej infrastruktury w zakresie TIK w postaci nowoczesnych tablic interaktywnych. W ramach projektu zakupiono dwa interaktywne monitory z wbudowanym komputerem, a jego realizacja objęła wszystkie oddziały szkoły oraz nauczane przedmioty.

Podczas realizacji projektu prężnie działał zespół samokształceniowy realizujący zadania programowe, głownie te wymagające prowadzenia zajęć z użyciem Technologii Informacyjno-Komunikacyjnej podczas wszystkich zajęć edukacyjnych odbywających się w salach lekcyjnych.

 Podczas pracy z tablicą multimedialną wykorzystano takie sposoby jak:

  • pisanie i rysowanie na tablicy (nauczyciel i uczniowie);
  • wyświetlanie filmów, zdjęć, obrazów graficznych, które mogą stanowić tło do notatek i rysunków np. uzupełniających wyświetlane obrazy;
  • korzystanie z zasobów Internetu w czasie rzeczywistym;
  • multimedialne materiały uzupełniające temat;
  • wykorzystywanie na lekcji ćwiczeń interaktywnych przygotowanych samodzielnie przez nauczyciela lub wykorzystanie już istniejących dobranych odpowiednio do poziomu uczniów w klasie.

13 września 2019 r. została powołana „Międzyszkolna Sieć Współpracy Nauczycieli” pomiędzy naszą placówką a  ZSP w Białej Niżnej, ZSP w Siołkowej oraz SP w Wyskitnej. Głównym celem „sieci” było rozwijanie współpracy między nauczycielami w zakresie dzielenia się doświadczeniami i opracowanymi materiałami.

W ramach współpracy odbyło się 5 spotkań, podczas których koordynatorzy i  nauczyciele wymieniali poglądy, doświadczenia oraz dzielili się przykładami dobrych praktyk.

Na stronie internetowej szkoły stworzono zakładkę „Aktywna Tablica”, na której zamieszczane są linki do scenariuszy, prezentacji w PowerPoint oraz pomysły, które mają służyć uczniom oraz nauczycielom.

W rezultacie realizacji przyjętych zadań:

  • uczniowie podnieśli swoje kompetencje w zakresie posługiwania się oraz wykorzystywania TIK w procesie uczenia się i pracy zespołowej,
  • wzrosła świadomość uczniów i nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa w sieci oraz stosowania praw autorskich do treści edukacyjnych dostępnych w Internecie,
  • zwiększyła się skuteczność nauczania dzięki stosowaniu przez nauczycieli metod aktywizujących oraz położenie nacisku na indywidualizację nauczania,
  • szkoła została wyposażona w nowoczesny sprzęt,
  • nauczyciele, dzięki szkoleniom, podnieśli swoje kompetencje w zakresie stosowania TIK w procesie kształcenia.

Scenariusze lekcji i ćwiczenia nauczycieli: